X
تبلیغات
آموزش ریاضی - نقدي بركتاب حسابان جديد

با دیدن کتاب جدید حسابان  که با نگاهی نو به  آموزش ریاضیات تالیف شده است  معلوم می شود که رویکرد اصلی در این کتاب توجه به کاربرد ریاضیات در زندگی روز مره و ارتباط ریاض ی با دیگر علوم است .

در این کتاب سعی شده است تا هر مساله ای  را با نمونه ای ملموس مرتبط نماید مانند مسایل ک.م.م.  وب.م .م . که با پیمانه ها  تشریح می شود و یا دوره ی تناوب که با محاسبه ی کوتاهی و بلندی روزها در ایام سال محاسبه شده است. 

ولی قبل از این نقد کتاب اشکال  بزرگی که در همه ی کتاب های ریاضی دبیرستانی از جمله حسابان وجود دارد آن  است  که در هیچ کتابی به دانش آموزان آموزش  کاربرد و استفاده از ماشین حساب مهندسی داده نمی شود و این خود مشکلاتی را در دانشگاه برای این افراد ایجاد می کند.

 

 

نقد فصل به فصل کتاب

فصل اول:

·        از مزایای این فصل آموزش ب.م.م  و ک.م.م به دانش آموزان است که در کتاب قبلی موجود نبود.

·        آموزش حل معادلات و نامعادلات  به صورت شکلی و از طریق رسم و نمودار می باشد که از زیباترین تغییرات کتاب درسی می باشد.

·        آموزش بسط خیام پاسکال (غیاث الدین جمشید کاشانی) که متاسفانه در کتاب های قبلی جا افتاده بود.

ولی در این فصل اشکالی نیز موجود است که عبارتند از:

·        مبحث مجموع دنباله های حسابی و هندسی و حد مجموع چندان ارتباطی با سایر موضوعات  کتاب درسی ندارد.به خصوص  سعی شده است تا حد مجموع خیلی خلاصه ارایه شود و از آوردن پارادوکس های ی که باعث لمس شدن این موضوع می شود خود داری شده است.

·        پیشنهاد می شود در این مبحث گردش اعداد  از نظر تحقیقی و متناوب و...نیز گنجانده شود.

فصل دوم :

در این فصل تغییرات چشم گیری نسبت به کتاب قبلی به چشم نمی خورد و یکی از نکات مثبت کتاب جدید ساخت تابع از روی پدیده های فیزیکی است که درآینده در مسایل بهینه سازی استفاده می گردد.

·        تنها ایرادی که به این کتاب  در این فصل می توان گرفت  عدم پرداخت کافی به مساله ی صعودی و نزولی بودن تابع می باشد و تمرینی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است .

·        همینطور پیشنهاد می شود لااقل مبحث توابع پله ای و جز ء صحیح  به ابتدای فصل منتقل شود تا بتوان در مسایل تابع از آن استفاده نمود.

 

فصل سوم:

 این فصل به نظر یکی از دشوارترین مباحث کتاب درسی است و دانش آموزان ودبیران  برای تدریس و آموزش این فصل دچار مشکل بزرگی خواهند شد.

·        مطلبی  که دانش آموزان قبلی در سه سال می آموخته اند دانش آموزان فعلی باید در یک سال بیاموزند .ولی خوشبختانه اتصال مطالب کتاب در این مبحث با کتاب سال دوم  برقرار بوده و بر خلاف کتاب قبلی که دانش آموز فقط فرمول ها را حفظ می نمود در این کتاب تعابیر هندسی زیبایی در نظر گرفته شده است .به خصوص در مورد تابع مثلثاتی مجموع و تفاضل دو کمان  اثبات های در خوری ارایه شده است .

·        بجز اشکال حجم انبوه مطالب فصل که توصیه می شود تا بین سال های قبل تقسیم شود (مثلا بهتر است معادلات به سال دوم منتقل شود.)مبحث تبدیل جمع به ضرب  و ضرب به جمع  بسیار ضعیف مطرح شده است و بهتر بود تمرین های بیشتری برای آن در نظر گرفته می شد.

·        توصیه می شود مبحث دوره ی تناوب فصل تابع و فصل مثلثات با هم ادغام شوند.

·        بهتر بود فرمول های کمان سه برابر زاویه را در کتاب آورده نمی شد یا لااقل قید می شد که نیازی به حفظ کردن آن وجود ندارد.

·        بهترین بخش این این فصل مبحث تابع معکوس  مثلثاتی است که تا کنون در هیچ کتاب درسی به این زیبایی بیان نشده بود و به جای اینکه مستقیما به سراغ بیان  مفهوم  تابعی تابع برود به مفهوم آن روی دایره ی مثلثاتی پرداخته است  و برای اولین بار با ارایه ی مسایلی (تانکر خوابیده) در تمرینات کتاب به خوبی توانسته این مفهوم را برای دانش آموز ملموس نماید.

فصل چهارم :
در این فصل بهتر بود با کمک حد مجموع ابتدا یک مثال فیزیکی برای آموزش مفهوم حد زده می شد و سپس به آموزش از روی جدول روی آورده می شد.

·        در این کتاب هیچ اشاره ای به حدود بی نهایتی نشده است که دلیل آن نامعلوم است حال آنکه در کتاب ریاضی 3 این موضوع موجود می باشد.

·        هم ارزی ها در این کتاب به حد اقل یعنی یکی رسیده است و معلوم نیست که برخلاف اشاره ی کتاب به قضیه ی افشردگی آیا دبیر باید هم ارزی تانژانت را بگوید یا خیر؟

·        پیوستگی روی بازه به طور کامل مطرح نشده است و آیا باید اثبات پیوستگی روی بازه به دانش آموزان تدریس شود یا خیر؟

·        تکلیف جزءصحیح نیز در ابهام ها نا معلوم است و معلوم نیست که آیا در امتحانات نیز از این موضوع سوالی مطرح می گردد یا خیر؟

·        در مجموع در این فصل به جز سا ده تر شدن مطالب  تغییر بنیادی نسبت به گذشته رخ نداده است.

فصل پنجم:

·        این فصل نیز یکی از زیباترین بخش های کتاب حسابان جدید است  که بخوبی تونسته مفهوم مشتق را بیان نماید .

·        بیان مفهوم هندسی  مشتق در این کتاب بسیار قوی تر از کتاب قبلی ارایه شده است  ولی با توجه به تمرینات کتاب بهتر می بود رسم مماس از خارج منحنی در کتاب گنجانده می شد چرا که برخی از تمرین های کتاب شامل این مفهوم هستند.

·        در بخش آهنگ تغییرات که کمی هم قوی تر از گذشته بیان شده است بهتر بود تعدادی از سوالات کنکور های چند سال اخیر که تعابیر فیزیکی زیبایی را در بر دارند به سوالات اضافه می شد .

·        در مجموع این فصل از قابل دفاع ترین بخش های کتاب است.

 

و اما اگر بخواهیم نقد کلی به کتاب بیان کنیم ذکر نکات زیر ضروری می نماید .

1.     شيوه آموزشي كتاب جديد مبتني به روش حل مسئله وروش اكتشافي است كه بسيار روش خوب و مناسبي است ولي با توجه به ساعات اختصاص داده شده به اين درس (4 ساعت در هفته)فرصت كمي براي اجراي اين روش است و حد اقل 6 ساعت زمان را می طلبد . 

2.     مطالب ارائه شده در فصل اول اندكي نا همگون است مثلا بحث دنباله ها ودو جمله اي پاسكال نيوتن تا حدودي با بقيه مطالب نا همگون بوده و دو بخش دو جمله اي نيوتن بهتر است مطالب با بسط و توضيح بيشتري ارائه شود. 

3.     يكي از اشكالات وارد به فصل اول كتاب عدم وجود آموزش نرم افزاري است مخصوصا در قسمت حل معادلات و نا معادلات با نمودار هندسي بهتر است كليپ هاي آموزشي ارائه شده و در هر چند جلسه يكبار از كارگاه كامپيوتر استفاده شود.

4.     در خصوص آموزش نرم افزاري بهتر است نرم افزارهاي ساده تر رياضي مانند geogebra ,cabri, mathmatica در حد لزوم به دبيران و دانش آموزان آموزش داده شود.به نظر مي رسد كه آموزش كتاب جديد بدون استفاده از فناوري مشكل است و با اين شيوه بسيار جذاب تر خواهد شد .

5.      درمجموع در دو کتاب ریاضی 2 و حسابان زیباترین و بهترین و مناسب ترین بیان ها در فصل تابع شده است که باید گفت سخت ترین مطالب در کتاب های گذشته برای دانش آموزان که تابع بود به ساده ترین و کاربردی ترین فصل تبدیل شده است .

 و باز هم غلط های نوشتاری و دستوری موجود در کتاب که حاکی از عدم توجه  و عجله ی مولفان دارد که این برای سطح ملی اصلا برازنده نیست  .
+ نوشته شده در شنبه 9 بهمن1389ساعت 6:47 بعد از ظهر توسط علی بازوبندی |